Bývalá plzeňská trať v dnešní době
Popisovaný úsek:
Bývalá plzeňská trat (KJFB) od řeky Vltavy po napojení na dnešní trať (km 220-221) u Hluboké nad Vltavou
Čas:
květen 07, leden 09
Jistě jste si všimli úpravy vltavského koryta. Tyto práce odhalily torzo pilíře železničního mostu (1.bod na mapě) popisované trati nedaleko dnešního silničního mostu u Voříškova Dvora (most Nový, Diamantový ... – budějčáci používají i více slangových výrazů).
Trať se dále vinula dnešním sídlištěm Vltava až k silnici spojující České Vrbné se zmiňovaným sídlištěm. U zdejšího penzionu (2) ji pomyslně protíná a dále pokračuje mezi dnešní vrbenské rybníky. Odtud se pomalu začíná měnit v malý násep. V letech nedávných se tudy plazilo jako had potrubí z Mydlovar, dnes oblíbená vycházková cesta. Násep v Novovrbenském rybníce překlenují dva propustky (3, 4), které jsou téměř identické a dělí je zhruba 200 metrů. Před křižovatkou s cestou pokračující k rybníku Černiš jsou ještě jako „pomníky“ betonové patky právě z mydlovarského parovodu. Těchto patek lze nalézt cestou více. To už ale vstupujeme do aleje stromů, jež lemují celé násepy staré trati, v kterých se ještě z dálky ozývá syčení parních lokomotiv a v jejichž korunách se rozplývá dým. Vjíždíme na další val přes rybník Starovrbenský a pod koly se nám mihne další propustek (5) s nápisy “SVĚT. VÁLKA 1914-15“ od východu, „WELT KRIEG 1914-15“ od západu. Co by kamenem dohodil je opět křižovatka s cestou vedoucí taktéž k Černiši, za kterou se honosně tyčí mostek přes Dehtářský potok (6) s nápisy “SVĚT. VÁLKA 1916“ od východu, „WELT KRIEG 1916“ od západu. To už se ale vydechování lokomotivy ztrácí v šumu automobilů, protože jsme se dostali k výpadovce na Písek. Za rušnou silnicí se ve vysoké trávě krčí poškozené těleso valu. Zbytky pilířů vysokých půl druhého metru (7) jsou pobourané, ztracené v křoví a snad i v minulosti. Docela zachovalý násep (8) je patrný těsně před splynutím do dnešní stopy trati 190. Nová přeložka prodloužila původní kilometry. Jak to bylo vyřešeno? Podívejte se do fotoalba na fotku poeticky připomínající hřbitůvek.
Rozhodnete-li se profičet úsek jako parní kráska, zavřete mezi rybníky oči a poslouchejte hlasy ptáků, pro které je toto místo domovem, třeba ještě zaslechnete píšťalu a dunivý zvuk kolejí …
PS: Torzo železničního pilíře padlo v druhém týdnu měsíce března roku 2009
Dostupnost pěšky: mezi rybníky 1, za silnicí 2
Dostupnost na kole: mezi rybníky 1, za silnicí 4
Okolní krajina: 1*
(Použita školní stupnice)
Upozornění: úsek, kde silnice přetíná starou trať, je rušný a nepřehledný
Náhledy fotografií ze složky Bývalá plzeňská trať v dnešní době